söndag 11 mars 2012

Vår i luften

Hej alla tusentals läsare!;)
Husse här!
Vintern har släppt sitt grepp om oss..för tillfället i alla fall. Här uppe vet man inte riktigt förrän i maj. Har ju faktiskt snöat i juni ibland :O

Samtidigt som solen värmer så har Lita gått ur sitt tredje löp. Ett löp som var mycket mildare än hennes två förra. Ingen hormonstyrd klåda denna gången, inte fullt lika trött och hängig. Äta har hon dock inte haft lust till den här gången heller. Under veckan har hon ätit, men igår ville hon inte ha nån mat.
Tycker att det hänt så mycket bara sista veckorna. Lita har ju alltid varit en lugn hund med betoning på lugn. Inte mycket motor och verkar trivas bäst på utflykt där hon får strosa omkring. Men hon har åkt lite hiss och stressat upp sej i vissa situationer. Nu känns det som hon mognat ytterligare, med mer kontaktaökande, självförtroende och inre ro. Och hon har ju inte ens fyllt 2 år än ( även om det är rätt snart )!
Vi har tränat inkallning senaste månaderna. Det är fortfarande lite svårt. Lita vill gärna springa hela vägen fram. Tror det har att göra med att hon alltid tyckt att det varit viktigt för henne att veta vilka alla är. En del i hennes tidigare osäkerhet. Som vår instruktör sa. Hon gör ju absolut inget när hon springer fram. Tydliga fina signaler som säjer jag vill inget ont..bara veta vem du är...men vi jobbar på. För vi vill inte att hon ska springa fram. I morgon måndag har vi ny privatlektion. Får se om vi får ett nytt upplägg att träna utifrån? Vi har dock haft så snälla figuranter som ställt upp med sina hundar. Tina Sjulanders klasskompisar. Fantastiskt snälla och hjälpsamma.
En sak som känns härlig är oxå att efter träningstillfället har vi promenerat tillsammans med den främmande hunden. På varsin sida om cykelvägen. DET hade varit en omöjlighet bara för 6 månader sen. Lita hade dragit i kopplet, skällt pubertalt och varit allmänt odräglig. Nu säjer vi kom sidan och går. Nån liten påminnelse kan behövas i början, men sen går hon med slakt koppel!:)
Det är en fantastisk känsla!
Vad mer? Jo jag ska tillhöra valberedningen för VHK!! Jösses säjer jag bara! Jag? Vad kan jag? Otroligt stolt och smickrad känner jag mej. Men oxå lite nervös att jag ska bli ett fiasko!
Stuga är bokad till rasspecialen. Ser fram emot det jättemycket! Att få träffa alla fina människor som bor ack så långt bort! Vi måste kanske börja ringträna lite oxå så inte skruttan blir det svarta fåret i ringen hihi :)
I april börjar fortsättningskursen i spår. Blir härligt att låta skruttan komma igång igen. Och se vad hon får för utmaningar nu?:)
Tillsammans med allt detta håller jag i tyglarna för nästa skivinspelning med bandet som drar igång v.28.

Nu ska jag avsluta min kanna kaffe, äta lite frukost. Sen göra matsäck och ge oss ut till havet och stugan!
Ha en fin söndag ni alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar