söndag 25 juli 2010

regn och rusk och kärleksförklaringar


1 2 3 halloj
Ligger på sängen och skriver, misan sms:ar här bredvid och skrutten ligger på golvet. Har just klippt hennes klor och suttit med henne sovandes i famnen. Hon blir mer och mer gosig och kommer ibland på att hon bara måste springa och ge husse eller matte en kärleksförklaring med pussar och kramar...Lita we love you!
Vad har hänt de senaste dagarna? I fredags var Misan på kalas, jag hade mamma på middag. Börjat träna lite mer intensivt med hälsa fint. Fick tips från vår privtlärare och det börjar funka riktigt bra i hallen. Tänkte testa ute oxå då det alltid är två tjejer som så gärna vill klappa Lita. Ett perfekt tillfälle att fråga om dom vil hjälpa mej att träna.
Igår skjutsade vi min mamma för att kolla på en ny soffa. Sen åkte vi på stan och fikade på en uteservering. Lita har trots allt en fin offknapp. Hon la sej nedanför mina fötter och iaktog allt folk, en del var lite mer spännande, men det behövdes bara ett nej så la hon sej igen. Har jag sagt att jag är stolt över henne nån gång?haha...sen promenerade vi genom stan. Det gick oxå bra. Hon älskar ju människor så man får ha kort koppel, men det är inte så att hon försöker hälsa på allt och alla...men lite ivrig blir hon :)
Appropå stolt så hände en otroligt tuff grej igår kväll i skogen. Vi var på väg tillbaka till bilen och plötsligt får Lita syn på en hare 20 meter bort. Det första koola var att hon faktiskt skvallrade, vände sej mot oss ( vi har dock inte tränat skvaller än ). Vi utbrast BRAAAA...sekunden efter satte hon där emot fart mot haren. Då kom grej nummer två som var kool. Vi har verkligen nött inkallning och gjort det till nåt lustfyllt. Har hittills haft ett 100 procentigt resultat, men detta var ju den optimala störningen. Nå väl i samma sekund som Lita satte iväg efter haren så ropade jag HIT, hon avbröt genast jakten på haren och sprang fortare och fortare mot oss glatt påhejjad av mej som om jag var en i publiken under en slalomtävling..väl framme vid mej satte hon sej nedanför och sökte kontakt...behöver jag säja att hon fick massor av gos och en STOR bit köttbulle? :D
Valpkursen börjjade som sagt i torsdags, misan var där själv då vi ju väntar på blodprovsvaret. Läxan blev i alla fall, kontaktsökning med leksak som belöning och fot. Kontaktövningar har vi gjort sen dess att hon kom hem så dom känns som att dom sitter i ryggmärgen ( får återkomma angående det när vi ska försöka med 7 andra valpar runt omkring haha ). Vi har övat fot ett par ggr/dag och det känns väldigt bra. I morgon måndag så kommer provsvaret, då ser vi om det blir med eller utan vovve på nästa valpkurs.
Vad mer? Mest småsaker, jag övar sitt från ligg, Lita tycker att det är onödigt då hon redan lagt sej så skönt haha..men plockar man fram handrörelsen så sätter hon sej genast. Sen har hon blivit en hejjare på att vänta med en god ostbit framför sej...hon är smart...inte gjort övningen på ett par veckor nu..behövdes bara att jag la handen över en gång så hajjade hon igen..så Lita får ligga och ha en ost framför sej medans jag backar och säjer stanna...nästa steg tänkte jag att det ska bli att hon får koncentrera sej på att inte ta osten och sen söka kontakt innan var så god..eller tränar man nåt annat då? Jag har ju ingen koll :D
La ett spår till henne idag i regnet..hon tycker verkligen om det :) Man blir så peppad när hon är peppad..så det lär inte dröja många dagar innan nästa.
Nu ska jag bandjobba lite innan natti natti strosandet i skogen.

for those abut to rock...
voff

1 kommentar:

  1. Va duktiga ni är med henne :=)

    Kanske kan skicka upp nån av mina sen så de kan få lite vardags lydnad träning :=)

    /Annicka

    SvaraRadera