söndag 29 januari 2012

Underbar helg med två stycken underbara vovvar

Hejje & tjim!
En mör men lycklig husse kryper upp i sängen med laptop för att försöka plita ner lite tankar om helgen.
Vi har varit hundvakter åt myskillen Noz. Han och Lita är av samma skrot och korn. Lugna, snälla och älskar att mysa.
Han fann sej snabbt även om första natten nog kändes lite konstig för honom. Han vankade runt, la sej och sov, vankade lite till...delade ut pussar...vankade..sov.
Fredag jobbade jag i vanlig ordning, men tankarna fanns hos den utökade flocken. Längtade hem som bara den...den relativt sömnlösa natten gjorde dagen om möjligt ännu längre ( jag måste byta jobb, men det är en annan historia). Väl hemma möttes jag av 2 överlyckliga vovvar...även om vår lilla skruttstrumpa då visade upp lite svartsjuka drag...hörru duuuu..det är faktiskt min husse påvisade hon när Noz ville visa sin glädje över att se mej...knasfian...
En långpromenad i omgivningarna och även springa lös i I20 skogen som ligger en bit härifrån...Båda somnade rätt snabbt efter det.
Lång lördagsmorgon med kaffe i sängen och båda vovvarna kröp upp, så vi låg där alla 4 och myste. Packade in dom i bilen och åkte till Misans mamma utanför stan. När jag släppte ut dom ur bilen var dom väldigt nosiga. Dom hade nåt på kornet. Jag ropade, i samma stund ser jag ett rådjur springa över gården. Som tur var såg inte Lita & Noz det för dom var upptagna att följa spåret i "fel" riktning. Först tillbaka var Noz, höll honom i halsbandet samtidigt som jag lite mer bestämt fick ropa på Lita en gång till. Hon kom studsande. Blir faktiskt så otroligt glad att hon lyssnar så bra trots allt. Sen gick vi in i skogen längs skoterspår. Det var en utmaning både för vovvar och hussar och mattar...var tredje steg sjönk man igenom så vem vet jag kanske blir av med julmusten till slut? haha...
Väl inne i stugan hos Misans mamma fikade vi och vovvarna vilade sej. Hem till stan för middagsmat och vovvesovning. Kvällspromenaden fick bli koppel runt Haga i en dryg timme. Skruttan löper ju och är ständigt trött, men även Noz verkade ha fått sitt i skogen tidigare på dagen.
Idag söndag åkte vi ut till stugan och havet. Valde dock att gå en skogsväg då vi insåg att vi nog inte skulle palla en till vandring längs för mjukt skoterspår. Världens goaste och lyhörda hundar är dessa 2!!! En helt fantastisk promenad. Nötte inkallningar med Lita...Noz, doftspår och annat fick agera störning. Hon är jätteduktig! Blev 1.5 timmes promenad, sen var det trötta hundar som slocknade hemma. Vi var så hungriga så vi lagade middag redan halv tre. Noz är en gosegris. Kröp ihop bredvid oss och turades om att ha huvudet i våra knän. Lita låg i sin favoritfåtölj. Hoppas hon utvecklar sin gosighet ännu mer så hon oxå gör som Noz i framtiden. Det är så mysigt.
Noz & Lita ett kärlekspar? Svaret på den frågan är ja! :)))
Dom är så fina med varandra. Älskar att busa, men lika gärna bara promenera tätt tätt och i farten pussa varandra. Eller som Noz gjorde idag när han tittade upp från mitt knä. Fick syn på Lita som låg utslagen i sin fåtölj på rygg med huvudet halvt hängandes över sitskanten. Vad gör han? Jo han kliver ner från soffan, sträcker på sej. Går sakta och försiktigt fram till Lita, lutar sej fram och pussar henne på nosen. Hjärtat blev varmt kan jag tala om.
Litas löp då? Jo det har gått jättebra. Visst har han varit intresserad, men en knäppning med fingrarna så slutar han. Lita har själv oxå sagt till när hon tycker att han visat för mycket intresse. Rätt skönt att se faktiskt då hon dels inte är van att behöva "hävda" sej och att hon är väldigt mjuk och tillåter ibland lite för mycket av andra. Sen när Lita testat sina gränser lite väl mycket så fick Noz säja åt henne. Med ett pip drog hon sej tillbaka.
Så mycket nytt har vi fått lära oss i helgen, och vid osäkerhet så kontaktade jag proffsen som alltid kommer med stöd och är fantastiskt bollplank. Efter överläggningar visade det sej att det för oss nya "hundspråket" som Lita uppvisade ibland var så som vi tänkt att det var men inte var säker...tack Lisa och Sofie..och tänk..helt tappade är vi nog inte ändå som hundägare :)))
Vi får oxå lite nya perspektiv av att ha en annan hund hos sej, inser att saker man funderat över kanske är rätt normalt hundbeteende och inget att nojja över. Både jag och Misan är rätt bra på att vrida och vända och jobba mot nåt som kanske ibland är den perfekta hunden..och nåt sånt finns ju inte egentligen. Inte för vår skull, men för att vi vill att Lita ska få utvecklas till en ännu tryggare tjej. Men vissa saker har vi lärt oss är kanske inte hela världen, och vi har kommit rätt långt på vägen även om vi inte är i mål än. Så lite rätt har vi klämt in under skruttiluttans snart 2 år :)
I vanlig ordning rusar min hjärna på så medans jag satt och skrev skruttiluttan så glömde jag bort vad jag härnäst tänkt skriva..hmmm..try walking a day in my shoes haha..
Det är väldigt tomt här nu. Det tycker nog oxå skruttan. Även om det just nu verkar som att hon tycker att det är lite skönt att få krypa ihop i sin biabädd själv...Det tar på med besök av Nozkärleken och att samtidigt löpa.
Ok, vi kan väl nämna att vi nog måste ha en till herde :)))) Måste bara se så vi får plats på hunddagis...annars är vi sålda. Så det måste planeras noga...om vi nu inte säljer en j-la massa plattor så jag kan bli hemmafru/rockmonster på heltid. Då kunde jag njuta av Lita och Cheri ( ja vi har redan döpt henne efter den andra blondinen i the runaways ;))hela dagarna :)
Nu ska jag göra lite varma mackor eftersom vi åt så tidig middag.
Hoppas ni alla får en fin söndagkväll och att ni inte somnade halvvägs genom detta blogginlägg...
rock on!

6 kommentarer:

  1. se där..en massa härliga bilder med..tummen upp =))

    låter som ni haft en toppen helg =)

    SvaraRadera
  2. Jaaa..det är lätt att fota när man har fint motiv :)

    SvaraRadera
  3. It's alive :) Ja bloggen alltså.

    Kul att läsa om helgen och att det gick så bra :)
    Dom ser söta ut de två tillsammans.

    SvaraRadera
  4. Ja..ska rycka upp oss här nu :)
    supermysigt...dom är så fina med varandra :)

    SvaraRadera
  5. 29 januari..vad hände med feb och halva mars? nä du husse, lr joakim..haha..du får se till o uppdatera din blogg..har ju hänt en hel dess sen sist..

    SvaraRadera